Kursuse lõpetuseks kirjeldan mõningaid põnevaid IT-teenuseid
ja -tooteid või nende projekte, mis hõlbustavad erivajadusega inimeste elu.
Tegu pole küll ainult tugilahendustega arvuti kasutamiseks, aga „teistmoodi IT“
sildi alla sobivad nad kindlasti.
1. YouTube’is surfates võib veenduda, et nt inglise keele
kõnetuvastustehnoloogiad on vägagi kiired ja võimsad. Näiteks leidub seal
ridamisi programmi Dragon NaturallySpeaking katsetusi (nt siin ja siin), kus
sissekõneldud tekst jõuab kirjalikuna ekraanile praktiliselt ilma viiteajata.
Et tulemus oleks korrektselt vormistatud, tuleb programmile õiges kohas ette
öelda ka kirjavahemärgid, allajoonimiskohad jms.
Kurdile või inimesele, kes ei suuda sujuvalt klaviatuuri
kasutada, on selline programm tõhus abimees. Küll aga jääb ilmselt hätta
kõnesisestaja, kes ei saa puude tõttu küllalt selgelt rääkida.
Kui eelmine programm maksab 100 dollarit, siis 31 dollari
eest tunnis pakutakse nt audioteksti üleskirjutamist reaalse inimese abil, kes
töötab üle võrgu ja peaks suutma korrektse teksti kas väikesel või suurel
ekraanil näitamiseks tagasi saata 13 sekundiga.
See lahendus võib olla väga kasulik ja mugav nt mõnel
konverentsil või loengul, kus on kuulmispuudega osalejaid. Seal osutuks see
ilmselt kvaliteedilt peaaegu samaks, aga hinnalt kõvasti odavamaks, kui
stenografisti kohapeale palgates. Tavakasutaja jaoks on muidugi tegu liiga
kalli teenusega.
2. Välja on töötatud põnevaid lahendusi ratastoolidele,
mille kasutajad ei suuda keerukat masinat täielikult kontrollida.
Näiteks siin kirjeldatakse GPS-süsteemi abil (kaug)juhitava
ratastooli projekti, kuid kommentaatorid küsivad õigustatult, mis saab juhul,
kui tool siseneb tunnelisse või paksude seintega hoonesse ja signaal kaob. Siin
aga on kirjeldatud komplekssemat juhtimissüsteemi, mis hõlmab lisaks GPSile ka
sensoreid, mis suudavad märgata takistusi ning neist mööduda jne. Samuti oleks
see lahendus abiks haiglates, kui on vaja konvoeerida mitut ratastooli
ühekorraga.
3. Rohkem võiks olla saadaval mobiiltelefone ja arvuteid
vanematele inimestele, kellel on raske uusi asju õppida. Ühena vähestest Eestis
(kui mitte ainsana?) müüb OnOff Doro mobiiltelefoni, millel on suur ekraan,
suured klahvid suure kirjaga, otse ekraani all kolm kiirvalikunuppu ja nupp
telefoniraamatusse.
Olen isikliku kogemuse põhjal veendunud, et just konkreetne
nupp masina enda küljes võib olla ainus lahendus, kuidas vanem inimene mingi
rakenduseni jõuab – tarkvara poolelt ehk menüüs surfates millegi otsimine
tekitab juba enne alustamist vaimse barjääri.
SMS-e selle telefoniga saata ei saa, mida paljud vanurid
eelmainitud põhjustel nagunii ei teekski, küll aga ei ole siin mõeldud nendele
arvukatele vanuritele, kes enam hästi ei kuule.
4. Eesti Kunstiakadeemia tudengid tegelevad kurtidele
mõeldud toodete väljamõtlemisega. Näiteks on töös projektid kurtidele mõeldud
muusikakuulamislahendustega, mis heli asemel rõhuvad rütmile ja võngetele,
samuti tapeet erinevate kujunditega, mille järgi kurt laps saaks õppida tema
enda tekitatava heli tugevust – eri tugevusega heli tekitades muutuvad teatud
kujundid nähtamatuks.
5. On rõõmustav, et vähemasti Tallinnas mõtlevad
kuulmispuudega inimestele ka taksofirmad. Kolme firma taksosid saab tellida
SMS-iga, lisades ka spetsiaalselt sõna „kurt“, et dispetšerid teaksid vastata
tellimusele samuti SMS-iga. Siin on täpsemad taksotellimise tingimused.
6. Samas on kurvastav, et näiteks Päästeameti kodulehelt ei
leidnud ma pealiskaudsel otsingul (ja hädasolijal on ju alati väga kiire)
ühtegi võimalust kutsuda abi SMS-iga.
Комментариев нет:
Отправить комментарий